Toko’s en Poolse supermarkten in trek bij de Nederlanders

WEST-FRIESLAND – De Poolse Supermarkten en de Toko’s schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond en zien onder klanten ook meer en meer Nederlanders die boodschappen komen doen. Vooral de bijzondere ingrediënten die niet in de Nederlandse supermarkten zijn te vinden zijn favoriet bij de Nederlanders. Zo zijn er in West-Friesland al 6 Poolse Supermarkten en ook het aantal Toko’s neemt snel toe.

Grootste oorzaak van deze stijging is de veranderde eetcultuur van de Nederlanders, schrijft de Kamer van Koophandel in een eigen onderzoek naar de opkomst van buitenlandse Supermarkten in Nederland. Vooral de Aziatische landen, Polen en Turkije zijn de favorieten onder de Nederlanders.

Theo Urselmann, branchemanager van het Vakcentrum voor zelfstandig retailondernemers, voorziet dat deze relatief kleinschalige winkels een grotere rol gaan spelen op de Nederlandse markt. “Klanten zijn echt specifiek op zoek naar producten die in standaardsupermarkten niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Maar het bijt elkaar niet.

Aantal buitenlandse supermarkten groeit

Consumenten hebben steeds meer mogelijkheden thuis een traditioneel buitenlands gerecht op tafel te zetten. De authentieke ingrediënten zijn op meer plekken verkrijgbaar. Volgens het KVK Handelsregister is het aantal buitenlandse supermarkten sinds 2016 met bijna 11% gegroeid. Van 740 naar 819 supermarkten.

Meeste buitenlandse supers per inwoner in Noord-Holland

In heel Nederland is het aantal buitenlandse supermarkten per 100.000 inwoners gestegen van 4,4 in 2016 naar 4,7 in 2021. Noord-Holland kent daarbij de meeste buitenlandse supermarkten: 7,2 per 100.000 inwoners. Zuid-Holland volgt met 5,7. Friesland (2,6), Utrecht (2,8) en Drenthe (2,8) en Zeeland (2,6) kennen de minste buitenlandse winkels per 100.000 inwoners.

Urselmann denkt niet dat buitenlandse supermarkten een bedreiging voor de reguliere supermarkten vormen. “Het vaak specifieke aanbod van producten in de buitenlandse supermarkt wijkt af van wat we in Nederland gewend zijn. En zodra er hardlopers onder de buitenlandse producten zijn, pikken de Nederlandse supermarkten dit vaak snel op.