Westfriese Bedrijvengroep wil betere ontsluiting WFO terrein Zwaagdijk-Oost

ZWAAGDIJK-OOST – De Westfriese Bedrijvengroep wil samen met de gemeente Medemblik zoeken naar oplossingen voor een betere ontsluiting van het WFO terrein in Zwaagdijk-Oost. Volgens Hans Huibers van de Westfriese Bedrijvengroep is door de explosieve groei van het aantal verkeersbewegingen de infrastructuur hard aan een verbetering toe.

Van veilingterrein naar modern bedrijvenpark

Huibers wijst naar het verleden van het WFO terrein toen het nog enkel een veilingterrein was en wat is uitgegroeid tot een modern bedrijventerrein waar bedrijven als Hessing, Action, De Eekhoorn, Van Straalen de Vries Transport, Dick Vijn Logistiek en Paul Jong als groeiende bedrijven kent. ,,Na de opwaardering van de N307 is het bedrijventerrein WFO-Oost een favoriete sluiproute geworden voor inwoners van de omliggende gemeenten. Op deze toename van verkeer is de huidige inrichting niet berekend. Het leidt tot files, opstoppingen, gevaarlijke situaties en schade voor milieu en economie.” aldus Hans Huibers.

Huiberts hamert op de verkeers(on)veiligheid op het WFO terrein door de steeds verder oplopende verkeersdruk. ,,Kort geleden heeft er een ernstig ongeluk plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een fietser, waarbij de laatste zwaar gewond is  geraakt. Zeker in het geval van calamiteiten is er een noodsituatie ontstaan. Het terrein, waar duizenden mensen werken, is tijdens de regelmatige files onbereikbaar voor hulpdiensten. Dit moeten wij als onacceptabel bestempelen en snel oplossen. Hier stellen we voor om een tijdelijke noodbrug aan te leggen over de sloot om het terrein aan te sluiten op de Markerwaardweg. Een tijdelijke noodoplossing bestemd voor hulpdiensten tot we een duurzame oplossing hebben.” aldus Huibers.

30.000 uur vertraging door de rotonde

De rotonde die zorgt voor de aansluiting op de Westfrisiaweg zorgt volgens Huibers voor 30.000 uur vertraging op jaarbasis wat goed is voor een jaarlijkse vertragingsschade van 1,5 miljoen euro, daarnaast stoten de stilstaande vrachtwagens ook nog eens 3000 ton CO2 per jaar uit, wat gelijk staat aan 625 huishoudens om over de grote hoeveelheid fijnstof en stikstof maar niet te praten.

Ondanks vele malen aandringen bij zowel gemeente Medemblik als bij de Provincie Noord-Holland om de rotonde op te waarderen naar een turborotonde en zo de doorstroming van het verkeer te verbeteren heeft de bedrijvengroep de overheden niet meegekregen, deze geven aan dat men de turborotonde op korte termijn onhaalbaar acht, wel komen ze met een alternatief met een tweede ontsluiting via de Zaadmarkt richting de Noorderboekert die dan parallel moet lopen aan de Westfrisiaweg.

Lees ook: PW2010 maakt zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid WFO/ABC terrein Zwaagdijk-Oost

Huibers zegt dat de ondernemers open staan voor elke oplossing die zorgt dat deze onhoudbare situatie zo snel mogelijk verbeterd en stelt daarom ook voor om hier zo snel mogelijk onderzoek naar op te starten.

Reageer op dit onderwerp