Eerste Koggenlandse ‘Schooldag van de duurzaamheid’

KOGGENLAND – Vandaag,vrijdag 5 maart, vindt voor het eerst de ‘Schooldag van de duurzaamheid’ plaats in de gemeente Koggenland, op scholen in Grosthuizen, De Goorn, Obdam, Hensbroek en Ursem. De schooldag omvat een leuk en leerzaam programma over duurzaamheid voor basisschoolleerlingen. De kern van het programma is dat kinderen spelenderwijs leren wat duurzaamheid betekent en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een leukere, eerlijkere en schonere wereld.

Het programma begon op alle deelnemende scholen hetzelfde: kinderen bekijken een introductiefilmpje van wethouder Bijman. De wethouder nodigde de kinderen vervolgens uit om aan de slag te gaan met de ‘Schoolplein Safari’: kinderen onderzoeken dan hoe groen het schoolplein op dat moment is. Vervolgens mochten de kinderen bedenken hoe het schoolplein nog groener en duurzamer kan worden gemaakt en dit uitwerken in een plan. Het beste plan van de deelnemende scholen wordt beloond met een prijs.

Aansluitend keken alle leerlingen naar de film ‘De 7 Wereldwensen van Sem&Saar’. In deze film neemt weerman Reinier van den Berg de kinderen mee om vanuit de ruimte naar de aarde te kijken. Met mooie beelden en muziek zien en horen kinderen wat duurzaamheid betekent voor de aarde, voor hun buurt en natuurlijk voor hen zelf thuis. Daarna doorloopt elke deelnemende school een op maat gemaakt programma.

Tekst loopt door onder de foto

Junior Global Goals
Het gehele programma staat in het teken van de 7 Junior Global Goals. Deze vormen de opstap naar de 17 ‘volwassen’ Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De doelen zijn zo geformuleerd dat ook kinderen kunnen begrijpen wat duurzaamheid betekent. De 7 Junior Global Goals zijn: Gezond & Happy, Beter Benutten, Schone Energie, Schone Natuur, Gezonde Bron, Alles Rond en Goed met Geld.

Activiteiten op scholen

Er vinden vele verschillende activiteiten plaats, de kinderen gaan vooral zelf aan de slag. Ze leren bijvoorbeeld over afval recycling, de zuivering van water, ze gaan op onderzoek of het schooldak geschikt is voor zonnepanelen (maar blijven daarbij wel op de grond), ze duiken de wereld in van de textielindustrie en ervaren hoe je daar als kind zelf een positieve bijdrage aan kunt leveren. Ook ervaren kinderen het belang van een groene omgeving.

Foto boven: Foto Hoekstra

Reageer op dit onderwerp