Hoorn zoekt gedupeerden toeslagenaffaire

HOORN – De gemeente Hoorn wil er alles aan doen om gedupeerde inwoners van de landelijke toeslagenaffaire te helpen. Hoorn kan hulp bieden aan deze inwoners op het gebied van wonen, hulp voor binnen het gezin en de kinderen, gezondheid en werk. Een deskundig team is hiervoor aangesteld. Dit kan via bestaande regelingen en maatwerkvoorzieningen, afhankelijk van de situatie waarin de inwoners nu zitten. In Hoorn gaat het om in ieder geval 90 gezinnen.

Geen persoonsgegevens

Het gaat in principe om alle inwoners die tussen 2015-2019 problemen hebben (gehad) met de kinderopvangtoeslag of andere toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag of kindgebonden budget) van de Belastingdienst. Niet iedereen is al bekend bij de gemeente. Dit komt onder meer omdat de Belastingdienst geen persoonsgegevens verstrekt.

Wethouder Kholoud Al Mobayed: ‘Het is gewoon geen optie om te wachten, nu alle leed steeds duidelijker wordt. De impact van dit drama is groot. Sommige inwoners hebben hoge schulden en kunnen niets meer. Anderen raakten in een depressie of gingen scheiden omdat de druk te veel werd. De gemeente kan niet de vorderingen betalen, maar wel andere hulp bieden. Denk aan begeleiding door een gezinscoach, hulp en doorverwijzing bij psychische klachten, aanschaf van schoolspullen voor de kinderen. Soms helpt het al om te beginnen met de brieven die de gedupeerden hebben ontvangen en juridische bijstand te verlenen.’

Deskundig team

De gemeente heeft bij 1.Hoorn, dé plek voor alle zorg- en ondersteuningsmogelijkheden, deskundigen aangesteld om de inwoners te helpen. Deze deskundigen hebben veel kennis van de problemen die de Belastingdienst op verschillende leefgebieden heeft veroorzaakt. Zowel juridisch als op gebied van gezondheid en financiën. ‘Wij kunnen de inwoners op al die leefgebieden helpen vanuit één deskundig team. Sommigen hebben ons gelukkig al benaderd. Het enige wat iemand hoeft te doen, is ons een mail te sturen naar rondkomen@hoorn.nl of te bellen met 0229 – 252200. Dan is er contact en kan de gemeente iets gaan doen’, aldus Al Mobayed.

Onterecht aangemerkt als fraudeur

Werkte uw kinderopvangorganisatie niet volgens de regels en leverde dat gedoe op met de kinderopvangtoeslag? Weet u niet goed waarom u toeslag(en) over de jaren 2015-2019 moet of moest terugbetalen? Bent u door de Belastingdienst aangemerkt als fraudeur over de of één van de jaren 2015-2019? Heeft u over de of één van de jaren een bedrag van meer dan € 3.000,- toeslag(en) terug moeten betalen? Heeft u geen betalingsregeling gekregen bij de Belastingdienst terwijl u dat wel wilde? Dan kunt u contact opnemen met Team Rondkomen van 1.Hoorn.

Toeslagenaffaire

De Belastingdienst vorderde (soms ten onrechte) op een onredelijke manier veel geld van toeslagen  terug. Veel mensen zijn daardoor in de problemen gekomen, verloren hun huis, raakten hun baan of partner kwijt. De Belastingdienst gaat wel kijken of er wel gegevens kunnen worden uitgewisseld. Tot die tijd is het aan ouders zelf om zich bij de gemeente te melden. En dus aan gemeenten om op zoek te gaan naar die inwoners. De gemeente Hoorn hoopt van harte dat ouders zich melden.

Reageer op dit onderwerp