WF Nieuws
Foto: Pixabay

Dé richtlijnen voor een SEO specialist

SEO specialisten. Wie zijn ze en vooral wat doen ze nu precies? 

Er zijn nog maar weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar voor SEO specialisme. Het kan daarom lastig zijn om een geschikte SEO specialist te vinden en deze te beoordelen. Houdt dan vooral in gedachten dat een SEO specialist multidisciplinair te werk gaat. Er zijn namelijk verschillende aspecten die meewegen om de vindbaarheid van de website te verhogen. Deze verschillende facetten zijn contentcreatie, SEO techniek én linkbuilding. We bespreken onderstaand de drie facetten en waarom ze zo belangrijk zijn voor elke SEO specialist. 

Content

Wie kent de welbekende uitspraak ‘content is king’ niet? Vroeger was content al belangrijk, maar ook tegenwoordig nog zeker. Het wordt daarentegen wel steeds belangrijker dat er niet zomaar wat geschreven wordt, maar de content weldegelijk informatief en adequaat is. Daarom is het van belang om een contentstrategie uit te schrijven, voordat je aan je content begint te schrijven. Deze contentstrategie moet zo consequent mogelijk uitgevoerd worden.

Om zo veel mogelijk bezoekers te generaliseren op jouw website is het belangrijk dat je elke landingspagina als even belangrijk beschouwd. Elke landingspagina kan immers relevante bezoekers opleveren. De (be)zoeker is het belangrijkst. Houd in je achterhoofd dan ook de vraag die zij mogelijk hebben en zorg dat deze zo goed mogelijk wordt beantwoord op jouw landingspagina. Het zoekwoord wat de (be)zoeker gebruikt moet correct verwerkt worden op standaard on-page SEO facetten zoals headers, meta data en alt teksten.

De techniek optimaliseren met een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere websites en e-commerce websites. Een SEO specialist zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Allereerst crawled Google een pagina. Een gedeelte van deze pagina wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan rankingsfactoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Nu we alles hebben gehad op de website zijn we bijna klaar. We gaan verder met het werk “rondom” de website, linkbuilding.

Linkbuilding (off-page SEO)

Off-page SEO is alles wat de specialist doet rondom de website, omdat dit even belangrijk kan zijn dan on-page SEO. Off-page SEO kan onder andere verzamelen van reviews, het verkrijgen van links van andere websites of het optimaliseren van bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf zijn. Off-page SEO is de aaneenvoeging op on-page SEO.

Het verkrijgen van link van andere websites, dat is linkbuilding. Deze links geven autoriteit aan je website waardoor je sneller in de zoekmachines hogerop kan komen. Het laat eigenlijk de interesse van andere websites in jouw website zien. De andere websites vinden de content op jouw website zo waardevol, dat zij het willen delen met hun bezoekers. Dit doen ze door middel van een hyperlink naar jouw website. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij linkbuilding uitbesteden bij een SEO specialist aan.

De combinatie

Welk facet binnen SEO zwaarder weegt dan de ander is moeilijk te zeggen. Het verschilt per website, branche en doelstelling van die bepaalde website. Het is belangrijk om aan alle drie de elementen te denken wanneer er een complete SEO-strategie wordt uitgevoerd. Zo wordt het maximale uit de uitvoering gehaald en helpt het ieder vlak van de website vooruit.

Geschreven door Ralf van Veen.

“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”

Reageer op dit onderwerp