WF Nieuws
Foto: Connexxion
Foto: Connexxion

Openbaar busvervoer Noord-Holland Noord scoort een 7,8.

WESTFRIESLAND – Reizigers in Noord-Holland zijn tevreden over het openbaar busvervoer in 2019. In de Gooi en Vechtstreek gaven reizigers het busvervoer een 8,0. De regio Haarlem-IJmond kreeg een rapportcijfer 7,9 en in Noord-Holland Noord was de score een 7,8.

In alle 3 de gebieden was de waardering hoger of gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2019.

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Deze mooie cijfers zijn vooral de verdienste van de buschauffeurs en al het andere Ov-personeel. Normaal hebben ze al heel verantwoordelijk werk, maar juist in deze lastige tijden verdienen ze een extra pluim! Deze mensen helpen Noord-Holland onder moeilijke omstandigheden draaiende te houden.”

Resultaten per regio

In de Gooi en Vechtstreek is de gemiddelde score gestegen van 7,9 in 2018 naar 8,0 in 2019. Opvallend is de grotere tevredenheid over de informatie op de instaphalte. Reizigers zijn minder tevreden over het aantal ritten per uur.

In Haarlem-IJmond is de gemiddelde score in 2019 gelijk gebleven met een 7,9. Reizigers zijn meer tevreden over de reisinformatie in de bus, maar minder tevreden over de prijs van de rit.

In Noord-Holland Noord is de score gestegen van een 7,7 in 2018 naar een 7,8 in 2019. In deze regio zijn reizigers duidelijk meer tevreden over de overstaptijden van of naar ander openbaar vervoer.

In alle 3 de regio’s zijn de meest genoemde verbeterpunten het aantal vertrekmogelijkheden en de stiptheid van de busrit.
Meer resultaten per regio zijn te vinden in de Factsheet 2019 Gooi en Vechtstreek (pdf,1MB) , Factsheet 2019 Haarlem-IJmond (pdf, 1MB) en Factsheet 2019 Noord-Holland Noord (pdf, 1MB).

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van de reizigers in het stads-, streek- en treinvervoer. Reizigers vullen onderweg in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit. De barometer helpt de provincie Noord-Holland om de klantwaardering in de 3 gebieden (ov-concessies) te vergelijken en te verbeteren. Het landelijke onderzoek (pdf, 8,3MB) bestond in 2019 uit meer dan 80 onderzoeksgebieden. Vanaf begin 2019 zijn ook Engelstalige vragenlijsten in gebruik. Kijk voor meer informatie op het kennisplatform CROW.

 

Reageer op dit onderwerp