WF Nieuws

Opmeer helpt mensen met (beginnende) betalingsproblemen

OPMEER – Sinds afgelopen 25 februari helpt de medewerker ‘Vroeg Eropaf’ inwoners van Opmeer met beginnende betalingsproblemen. Deze hulp is gratis en niet verplicht. Gemeente Opmeer wil haar inwoners op deze manier helpen om grotere geldproblemen te voorkomen.

Van kleine betalingsachterstand naar grote schuld

Financiële problemen hebben een grote impact. Zowel op het leven van de betrokkene, als op de maatschappij. Daarom is het belangrijk om schulden zo vroeg mogelijk op te sporen en te verhelpen. Gemiddeld wachten mensen vijf jaar voordat ze hulp zoeken. In die periode is een kleine betalingsachterstand vaak uitgegroeid tot een grote schuld.

Medewerker Vroeg Eropaf komt bij de inwoner aan de deur

De medewerker ‘Vroeg Eropaf’ komt aan de deur en zoekt samen met de inwoner uit hoe de betalingsproblemen opgelost kunnen worden. Er is een goede samenwerking met de schuldeiser. De inwoner kan vaak al geholpen worden met het afsluiten van een haalbare regeling. Ook kan gekeken worden naar andere oplossingen, zoals kwijtschelding of inkomensondersteuning. Mocht de medewerker niemand thuis treffen, dan laat zij haar contactgegevens achter of komt later nog een keer langs.

Pilot Westfriese gemeenten

Deze aanpak is een samenwerking van de Westfriese gemeenten met zorgverzekeraars, gemeentelijke belastingen en de lokale woningcorporaties. De Westfriese gemeenten hebben samen met lokale woningcorporaties, afdelingen gemeentelijke belastingen en andere betrokken partijen de pilot Vroeg Eropaf opgezet. De pilot duurt twee jaar. Door deze aanpak kunnen de Westfriese gemeenten inwoners met beginnende financiële problemen eerder bereiken om hulp aan te bieden en escalatie te voorkomen.

Reageer op dit onderwerp

Uw banner hier?



Uw banner hier?