HOORN – De gemeente Hoorn werkt nauw samen met 1.Hoorn, Werksaam, Intermaris en de politie om de woonfraude binnen de gemeentegrens aan te pakken. Binnen deze samenwerking heeft iedere partij haar eigen bevoegdheden en een zelfstandig belang in de aanpak van woonfraude.
Zoals overal in Nederland zorgen woon- en adresfraude voor een probleem in Hoorn, de diverse vormen van woon- en adresfraude zijn: onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur, onrechtmatig gebruik en overbewoning van de woning maar ook het huisvesten van illegalen en adresfraude.
Het college schrijf in een brief aan de gemeenteraad dat woonfraude een verzamelnaam is van allerlei onwenselijke en strafbare situaties waarbij de woning als centraal uitgangspunt wordt genomen, daarnaast is woonfraude een veel voorkomende vorm van ondermijning en tast de leefbaarheid in de wijken aan.
Vaak ligt aan woonfraude een onjuiste inschrijving in de Basis Registratie Personen (BRP) ten grondslag wat weer zorgt voor andere vormen van fraude zoals het onterecht ontvangen van toeslagen en uitkeringen of is men onvindbaar voor officiële instanties.
Schuldenproblematiek of uitbuiting
Dat sommige mensen de illegaliteit induiken ligt soms aan onderliggende problemen zoals een schuldenproblematiek of uitbuiting. Hoorn wil dan ook per situatie bekijken of er onderliggende hulpvragen zijn. Hoorn wil dit doen door het aanbieden van zorg en ondersteuning om zo nieuwe problemen te voorkomen.
Criminelen
Maar woonfraude wordt ook gepleegd door criminelen die zich bezighouden met bijvoorbeeld illegale prostitutie, mensenhanden en/of arbeidsuitbuiting. Deze gevallen pakt Hoorn gezamenlijk aan met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) en de justitiële partners.
Integrale aanpak woonfraude samen met partners
Hoorn heeft relevante informatie die voorheen bij verschillende afdelingen aanwezig was en voorheen niet bij elkaar kwam bij elkaar kunnen brengen waardoor Hoorn nu veel effectiever en rechtvaardiger kan optreden tegen woonfraude. Samen met de partners heeft Hoorn een online meldpunt geopend waar inwoners, ondernemers, zorgprofessionals en andere partners die maar iets van een vermoeden van fraude hebben dit kunnen melden, het meldpunt is bereikbaar via: Hoorn.nl/fraude , let op deze pagina gaat pas over 2 weken online.
Om alles bij 1 loket onder te brengen is er een lage drempel om fraude te melden en wordt de bereidheid om fraude te melden ook hoger. Het college zegt hierover : ,,Fraude met gemeenschapsgelden wordt door inwoners als oneerlijk en kwalijk ervaren en roept maatschappelijke verontwaardiging op en tast de leefbaarheid in onze wijken aan. Dit vraagt van de overheid een actieve houding om enerzijds fraude te voorkomen en anderzijds fraudegevallen aan te pakken. Hierbij doen wij ook een beroep op partners, private partijen en onze inwoners: ‘wegkijken kan niet meer‘. “
Reageer op dit onderwerp